بهترین روش های نورپردازی آشپزخانه کوچک

نورپردازی آشپزخانه

فهرست مطالب

نورپردازی آشپزخانه تاثیر زیادی بر دکوراسیون داخلی و زیبایی خانه دارد. چرا که همواره آشپزخانه به عنوان قلب تپنده و یکی از بخش های مهم در هر خانه به حساب می آید. از همین رو، نوع نورپردازی و استفاده از رنگ ها و اشکال مناسب چراغ های روشنایی می تواند تاثیر بسزایی در زیبا جلوه کردن این قسمت داشته باشد. مخصوصا که اگر آشپزخانه شما ابعاد کوچکی داشته باشد، می توان با برخی از ترفندها علاوه بر ایجاد یک فضای لوکس و مدرن، فضای آن را نیز علاوه بر بزرگ تر جلوه دادن، زیباتر نیز نشان داد. به همین خاطر و با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله ترفندهایی موثری که می تواند به شما در این زمینه کمک کند را شرح می دهیم.

مهم ترین بخش های آشپزخانه که به نور بیشتری نیاز دارند

به منظور رفع مشکلات متعدد و ایجاد یک فضای دلپذیر، باید بدانیم که مهم ترین قسمت برای نورپردازی آشپزخانه کجا است. چرا که محل پخت و پز می تواند اصلی ترین بخش در آشپزخانه ما باشد. به همین دلیل بهتر است که در این قسمت نور متمرکزتر و بیشتری تابیده شود. حتی می توان از لامپ هایی با ارتفاع کم تر نیز برای این کار استفاده کرد، تا فاصله کم تری با این بخش داشته باشد. در همین رابطه در کنار انواع چراغ های مختلفی که در این زمینه وجود دارند، می توان از برخی زا المان های تزئینی همچون وال واشر نیز برای زیباسازی محیط استفاده کرد. که کاربردهای زیادی داشته و هم برای روشنایی داخلی و هم خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از تشخیص این موضوع می توان از چراغ های تزئیناتی مختلف مانند لوسترها استفاده کرد. همچنین برای ایجاد یک فضای بهتر در اطراف گاز و یا کابینت ها از انواع چراغ ها بهره برد. البته که همان طور که می داندی یک آشپزخانه از قسمت ها و بخش های مختلفی تشکیل شده است. از اپن یا جزیره گرفته، تا سینک، کابینت ها و … که هر یک از این بخش ها تاثیر بسزایی در نورپردازی و زیبایی می توانند داشته باشند. در واقع این بخش ها مهم ترین قسمت هایی هستند که می توان از آن ها جهت بهتر شدن فضای داخلی آشپزخانه استفاده کرد. اما برای درک بهتر و بررسی دقیق بخش های مختلف، و البته بهترین شیوه های نورپردازی این بخش ها، در ادامه بیان می کنیم از چه نوری برای چه قسمتی استفاده کنیم؛ تا بازدهی بیشتری داشته باشیم.

نورپردازی پیشخوان آشپزخانه

نورپردازی پیشخوان آشپزخانه

به منظور استفاده بهینه و مناسب از تمامی اجزا، توجه به کیفیت نور در تمامی قسمت ها بسیار مهم است. با توجه به اینکه سبک خانه های امروزی بیشتر به سمت مدرنیته رفته و آشپزخانه ها فضای کم تری دارند، به همین خاطر باید حساسیت بیشتری برای نورپردازی آن داشته باشیم. یکی از بخش های مهم قسمت پیشخوان آشپزخانه است. که عموما بالای این قسمت را کابینت هایی پر می کند. پیشخوان ها که هم محلی برای پخت و پز و هم نشستن افراد هستند، یکی از بخش هایی است که باید نورپردازی در آن انجام شود. تا هم نورکافی وجود داشته باشد و هم اینکه زاویه تابش موجب آزار و اذیت مهمانان حاضر در این قسمت نشود.

برای نورپردازی این قسمت بهترین روشی که می توان استفاده کرد استفاده از چراغ هایی در زیر کابینتی است که در بالای پیشخوان قرار دارد. از همین رو می توان از لامپ های ال ای دی یا لامپ های دکوراتیو بهره برد. این کار تاثیر زیادی را در زیبایی و دکوراسیون خانه شما بر جای خواهد گذاشت. ضمن اینکه مصرف پایین چراغ های LED نیز در این امر می تواند موثر باشد. تکنولوژی که امروزه در بسیاری از چراغ ها و لامپ ها به کار می رود. تا جایی که چه در انواع چراغ خیابانی، چه در ریسه ها، محصولات تزئینی و یا روشنایی صنعتی و… از این مدل لامپ ها استفاده می کنند. در واقع این تکنولوژی در چند ساله گذاشته به عنوان بخش جدایی ناپذیر در ساخت و طراحی انواع محصولات و سیستم های روشنایی و نورپدازی به شمار می رود.

نورپردازی داخل کابینت‌ و کمدها

یکی از ویژگی هایی که در انواع یخچال وجود دارد، استفاده از لامپ هایی داخل آن است. که زمان باز کردن درب یخچال می توان تمامی محتویات داخل آن را به خوبی ببینیم. حتی دیگر نیازی به روشن کردن برق آشپزخانه نیز نمی باشد. کمدها، کشوها نیز در صورت داشتن چنین قابلیتی، علاوه بر زیبا نشان دادن فضا، کاربرد زیادی را نیز خواهند داشت. به همین خاطر می توان با استفاده از لامپ ها و یا چراغ های مخفی مختلف این فضا را به خوبی روشن کرد. تا زمانی که داخل کشوها دنبال وسیله ای هستند بدون مشکل بتوانیم آن را پیدا کنیم. چرا که گاهی اوقات با روشن بودن برق آشپزخانه و ایجاد سایه در داخل کمد و کشوها، نمی توان به خوبی فضای داخلی آن را تشخیص داد.

در همین رابطه،یکی از چراغ های پرطرفدار و کاربردی برای این کار، چراغ های خطی LED می باشند. در بازار این چراغ ها را با نام چراغ زیرکابینتی نیز می شناسند. شما می توانید بسته به نوع کابینت و یا میزان نور مورد نیاز از نور آن ها استفاده کنیم. چرا که در این مدل به دلیل نوع پوششی که بر روی چراغ استفاده شه، سبب می شود تا نور به شکلی یکنواخت پخش شود. و نور به حالت تیز نبوده و می تواند محیط مناسبی از اطراف را روشن کند. ضمن اینکه چراغ های خطی زیبایی خاص خود را دارند و در کنار ویژگی های روشنایی، قابلیت زیباسازی محیط را نیز می توانند انجام دهند. دقیقا همان کاری که شاید بتون با انواع پروژکتور ال ای دی در محیط های بیرونی انجام داد.

نورپردازی سقف و دیوارها

نورپردازی سقف و دیوارهای آشپزخانه

یکی دیگر از بخش های مهم در نورپردازی آشپزخانه، استفاده از نور سقف ها و دیوارهای کناری است. به همین منظور استفاده از لامپ های تک نمی تواند به خوبی این بخش ها را روشن کند. در روش های امروزی به منظور افزایش زیبایی و روشنایی آشپزخانه، عموما از انواع چراغ خطی و پنل های تورکار استفاده می کنند. و برای ایجاد روشنایی همه بخش ها با رنگبندی متناسب با دکوراسیون بهره می برند. چرا که اصلی ترین و به نوعی یکی از بارزترین قسمت ها در نورپردازی آشپزخانه ها همین قسمت سقف ها و دیواره های اصلی هستند. که باید حساسیت و توجه ویژه ای به انتخاب مدل چراغ و نوع رنگ نور در زمان راه اندزای داشته باشید. که بکارگیری نور خطی هم می تواند جذاب تر باشد و هم اینکه نور بیشتری را در فضا ایجاد کند.

در واقع سقف ها محل اصلی برای نصب و راه اندازی چراغ ها محسوب می شوند. به همان نسبت که کاربرد زیادی برای انجام این کار دارند، تاثیر زیادی در نتیجه نیز خواهند داشت. در واقع می توان با استفاده از برخی از مدل های روشنایی و محصولات در این زمینه، کاری کنیم تا سقف خانه بلندتر دیده شود. یا با استفاده از چراغ های آویز با ارتفاع کم تر و نور بیشتر، بر روی قسمت سینک ها و یا جزیره آشپزخانه تمرکز بیشتری را اعمال کنیم. در واقع تمامی این کارها در کنار انتخاب رنگ نور و یا زاویه تابش می توانند در نتیجه کار موثر باشند. کاری که باید با نهایت دقت و البته تخصص انجام شود. این تکنیک نور متمرکز در بخش ها، ایده است که در چند ساله گداشته و در بخش دکوراسیون و طراحی بسیار ثمر بخش بوده است.

برای روشنایی آشپزخانه لامپ چند وات مناسبه؟

یکی از بحث هایی که در کنار زیبایی و دکوراسیون روشنایی وجود دارد، میزان نور مورد نیاز در کنار نورپردازی آشپزخانه است. به همیین علت با توجه به ابعاد هر آشپزخانه، میزان نور مورد نیاز متغیر است. در همین راستا می توان برای محاسبه بهتر متناسب با ابعاد، میزان نور مورد نیاز را شرح دهیم. چرا که چه در بحث روشنایی و چه در بخش نورپردازی، در کنار تمامی عوامل همچون رنگ و دما نور، رنگبندی آن، زاویه تابش، نوع محصول و … میزان نور مناسب نیز بسیار مهم است. چرا که حتی برای روشنایی پیاده روها با چراغ های پارکی و یا چراغ دفنی باید بدانیم چه میزان نور به اطراف تابیده شود. تا هم زیبایی محیط حفظ شده، هم در مصرف بهینه صرفه جویی کنیم و در آخر به نتیجه دلخواه دست یابیم.

اصولا میزان نور کافی برای روشنایی هر متر مربع 200 لومن می باشد. به همین نسبت می توان دریافت برای یک آشپزخانه 20 متری حدود 4000 لومن بر وات نیاز است. با توجه به اینکه هر وات یک صدم لومن است، می توان دریافت برای آشپزخانه 20 متری 40 وات برق نیاز داریم. این میزان نور جدای از میزان تابشی است که از آشپزخانه به دست می آید. و به نوعی مخصوص به این بخش بوده و بهتر است با بررسی میزان مصرف برق، این میزان نور برای آشپزخانه تامین شود. تا علاوه بر نور کافی و مناسب، فضای کلی خانه نیز بهتر دیده شود.

بهترین دما رنگ نور برای آشپزخانه ها

بهترین دما رنگ برای نورپردازی آشپزخانه

در این بخش همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم متناسب با متراژ و نوع دکوراسیون آشپزخانه از رنگ های مختلفی استفاده می شود. که هر کدام از این رنگ ها با زاویه مختلف و البته میزان شدت نور متغیر مورد استفاده قرار می گیرند. اما متداول ترین میزان دمای رنگ نوری که در یک آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، 3500 کلوین می باشد. در صورت استفاده از روشنایی در این میزان می توان یک رنگ نور خنثی و البته طبیعی را در آشپزخانه خود ایجاد کنیم. در این صورت این دمای رنگی سبب ایجاد آرامش و البته احساس مثبت در این بخش از خانه می شود. که یکی از مهم ترین قسمت ها در خانه نیز هست. همچنین رنگ این نور بیشتر متمایل به رنگ سفید می باشد.

استفاده از نورهای پایین تاب

از دیگر نکاتی که در نورپردازی استاندارد و مناسب برای آشپزخانه می توان استفاده کرد، استفاده از نورهای پایین تاب است. در واقع این روش به تابش نور از سمت پایین اشاره دارد. که تاثیر بسیار زیادی در نوع روشنایی، و زیبایی بخش ها و اجزای آشپزخانه شما دارد. به همین دلیل در این روش با استفاده از لامپ هایی که دارای ولتاژ پایینی هستند، این کار انجام می شود. تا با استفاده از انواع سیستم هایی روشنایی مانند هالوژن ها و چراغ های مختلف، حتی وال واشر یک نور و پرتوی گرم ایجاد کرد. تا با انعکاس آن به قسمت های دیگر، حالت زیبا و جالب توجهی ایجاد شود.

یکی دیگر از دلایل تابش نور از سمت پایین، افزایش حجم و ابعاد خانه شما است. اگر دارای یک آشپزخانه کوچک هستید، به منظور نورپردازی آشپزخانه کوچک خود، حتما از زاویه تابش پایین استفاده نمایید. چرا که ابعاد آن را افزایش می دهد. ضمن اینکه این کار سبب هدایت نور و انعکاس آن با سایر بخش ها، سبب برجسته نشان دادن سطوح مختلف می شود. که سبب افزایش جاب توجه و نمایش تمامی جزئیات آشپزخانه شما نیز می شود. برای این کار در کنار پنل های مختلف و هالوژن ها، می توانید از چراغ های دیواری نیز استفاده نمایید. چرا که در این مدل می توان به طرق مختلف نور را از پایین به بالا تاباند. البته که بکارگیری هالوژن در قسمت های زیرین نیز کاربرد مناسبی دارد.

بهترین روش نورپردازی آشپزخانه چیست؟

بهترین روش های نورپردازی آشپزخانه

همان طور که در این مقاله شرح دادیم، روش های متفاوتی برای نورپردازی این قسمت از خانه مورد استفاده قرار می گیرد. که باید طراح به خوبی و تجربه بالا، با استفاده از تمامی فضاها و بهره بردن از المان های مناسب، به خوبی این کار را انجام دهد. به همین دلیل یکی از مهم ترین بخش ها برای انجام چنین پروژه و نورپردازی آشپزخانه، کمک گرفتن از شرکت های معتبر و افراد با تجربه می باشد.

در همین رابطه مجموعه روشنایی سیزال که ارائه دهنده انواع خدمات رونایی داخلی و خارجی می باشد، انواع نورپردازی را با بهترین متریال و کیفیت انجام می دهد. این مجموعه با استفاده از محصولات متنوع همچون لامپ های مختلف، هالوژن و… علاوه بر هزینه ای مقرون به صرفه، دلنشینی و زیبایی را به دکوراسیون خانه شما هدیه می دهد. کافی است برای دریافت مشاوره و دریافت خدمات با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دفتر: 02156118175

شرکت: 02156118174

مدیریت: 09122039726

ارتباط مستقیم 09120754035

 

 

 

 

 

می توانید به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Instagram WhatsApp WhatsApp Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟